donderdag 30 september 2010

Like mother, like daughter

Tja...potten en vazen draaien op een draaitafel,...een bonk klei op je draaitafel, de schijf begint te draaien en met je kundige vingers ben je in staat de vormloze massa om te toveren tot een kom, door de stand van je handen en vingers te veranderen komt de klei omhoog, daarna door wat druk te geven maak je een hals en opeens ontstaat een prachtige vaas. En niet één, nee, na jarenlange ervaring maak je de prachtigste creaties; vazen een vaasjes, kommen, mokken, potten...
Vroeger was mijn moeder pottenbakster, zij kon het! Ze heeft het wel geprobeerd mij te leren maar helaas, ik heb absoluut niet haar talent geërfd.
Imagine...making pottery...clay on the turning table and when it starts to spin your capable fingers are able to  create a bowl, by changing the position of your hands and fingers the clay is lifted upwards, with some more pressure the clay suddenly forms into a vase.  With lots of skills and experience you're able to create the finest pottery as by magic...
If only!
My mother used to be a pottery maker. She had the skills! She tried to teach me but sadly I haven't inherited her talent.
 
Het maken van vaasje en potjes op poppenhuisformaat bleef nog één van m'n wensen. Tot ik in het boek van Jane Harrop een manier ontdekte om met papier vaasjes te maken.
The making of pottery on dollhousescale remained a wish until I found a tutorial in one of Jane Harrop's books. The solution was creating pottery with paper!

Eerst strookjes papier oprollen tot schijfjes.
First roll strips of paper untill you get slices.
En daarna met wat duwen en trekken het schijfje vormen tot een schaal.
After which you make a bowl by pulling and pushing gently.

Doordat de verschillende kleuren van de strookjes papier krijg je de leukste patroontjes.
Because of the different colours of the strips of papier you get the nicest patterns.

Leuke kleurtjes die meteen verdwenen onder een laag Gesso. Wat zal ik zeggen? Ik zit in een 'witte artistieke fase'? :-)
Nice colours that were immediatly covered with  a coat of Gesso. Let's just say I'm in a 'white artistic period'. :-)

Het is wel ontzettend leuk om te doen. Goed, ik moet toegeven dat ik een beetje smokkel maar het is toch een beetje  'Zo moeder, zo dochter'.
It's great fun. And okay...I admit...I'm cheating a little but it's almost 'like mother, like daughter'.

8 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige uitvinding. Het ziet er perfect uit allemaal.

    groet Heleni

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Peggy, you have brought to my mind a technique learned in elementary school, centuries ago ...
    I remember these strips of colored paper!
    Too good and funny :-D
    I wonder why I had forgotten ...
    You've got a beautiful result!
    Mini hugs, Flora

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, ook bij ons zit het pottenbakkers talent niet in de familie, en al helemaal niet bij mij. Ook ik heb deze techniek vroeger geleerd én gebruikt, maar was het ook weer vergeten. Bedankt dat je ons er weer op attent hebt gemaakt. Zo gekleurd en vernist zou het ook erg leuk staan in een modern huis, maar met de gesso heeft het wel een echte pottenbakkers uitstraling. Fantastisch werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Precioso, gracias por compartir.
    Besos. Teresa

    BeantwoordenVerwijderen